söndag 3 mars 2013

Den gula månaden



Mars är vår månad, vi med endometrios belyses då lite extra. För vi är många som är drabbade av denna sjukdom. Ju mer information som nås ut till allmänheten ju mer ögon öppnas, fler får svar på sina oförklarliga smärtor och fler läkare, politiker, landsting och fler som vill kämpa mot sjukdomar får ny kunskap och ökad förståelse.

Mitt hjärta brinner lite extra för stödgruppen Medsystrar som föddes sommaren 2012. Eldsjälen Madde, som idag är en av mina närmsta vänner, startade denna grupp. Inte helt utan motstånd och det krigades på mycket på resan. Men idag har stödgruppen 315  medlemmar. På bilden ovan, som togs sommaren 2012 när Medsystrar var nyfödd, stod Malin, Johanna "Jojjo" och jag på ängen utanför Malins hem. Vi är de allra första medlemmarna i gruppen och våra hjärtan slår hårt för att hjälpa och stötta andra drabbade.

Vi har sedan sommaren varit med i ett antal artiklar. Hemmets journal, Borås tidning och Allers är ett litet exempel. Vi har också projekt på G som kommer bli så vansinnigt roliga att genomföra.

Vår hemsida Medsystrar (Länk) förändras ständigt men vårt stora hjärta finns på Facebook där vi är 315 kvinnor i alla åldrar som hjälper till i jobbiga lägen, som stöttar, som skrattar och gör tummen upp för framgångar. Vi fokuserar på att inte tappa det positiva som ändå finns i livet trots att man fått en kronisk sjukdom. För livet består mestadels av positiva saker, så är det ju. Vänner, familj, kärlekar, husdjur, sol, snö som faller.. listan går att göra lång.

Medsystrar är en ideell stödgrupp och alla som driver gruppen är drabbade av endometrios. Vi är alla ambitiösa, vi har alla ett mål vi strävar mot och vi vill alla nå ut med vårt budskap till andra därute.

Det kan nog uppfattas som att jag blivit min sjukdom och lever genom den. Jag kan inte bli mer irriterad över att höra det. Jag har inte blivit min sjukdom, det är tack vare mitt systerskap som jag lyckats att leva mitt liv men som får energi och kraft genom att hjälpa andra. För jag vet att när det stormar omkring mig, då är det jag som får hjälp. Det är för mig väldigt betydelsefullt att veta att vi är många som stöttar och hjälper.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar